Skip navigation.
Idéer om idéer

Överlev digg och slashdot med CoralCDN -- The Coral Content Distribution Network

The Coral Content Distribution Network ser ut som en lovande lösning för att klara överlast för mindre websajter.

Större sajter med rejäl budget kan använda lösningar som exempelvis Akamai, men det är en tjänst som har hög tröskel både att starta (Akamai har ställt ut sina cache-servrar hos nästan varje internetleverantör) och att börja använda som kund.

För att använda Coral räcker det att lägga till .nyud.net i slutet på sidans webadress. Mer behövs inte. Corals server hämtar sidan och lagrar den. Nästa som frågar får sidan direkt därifrån - dessutom från en server som ligger närmast möjligt.

Det är New York university som ligger bakom projektet som är tänkt som konkret forskning för att förbättra nätet. Populära sidor som är nerlastade bara för att sajtägaren inte har en dyr server är ju varken demokratiskt eller användarvänligt. Man kan också resonera att internet ska ju fungera - och är servern nere så fungerar ju inte internet...

Om det är konkret använbart återstår att se. Redan på rak arm kan jag tänka mig en del oklarheter som gör det svårt att våga använda Coral:

Min domän blir en underdomän till Coral. Om alla länkar går dit så finns risken att någon annan aktör tar över goodwill och marknadsföring från mig. Jag äger ju inte längre min domän. Där finns i och för sig en utväg som används i moduler för t.ex Drupal och wordpress m.fl - min server tar första anropet, men dirigerar om till Corals cache.

Jag får sämre koll på statistiken. Om min server dirigerar om får jag statistik, men om någon länkar direkt på Coral vet jag inte längre hur många besökare jag har. Å andra sidan finns det redan cachar hos vissa operatörer som kanske redan nu förstör min statistik...

Annonser. Det finns en risk att annonsen profileras mot cache-servern i stället för mot läsaren. Här gäller det att inte råka cacha annonserna utan att se till att de verkligen går rakt på annonsservern eller bannerservern så det blir rätt innehåll och statistik.

Sökmotorer. På sikt kommer de förmodligen lära sig, men i början finns risk att vissa sidor ser ut att vara kopierade eftersom de speglas via två olika domäner.

Digg-effekten -- eller slashdot-affekten som det hette tidigare -- är att en flodvåg av surfare plötsligt lastar ner en sajt totalt. Oftast är det en mindre sajt som plötsligt och oväntat får en länk i rampljuset på förstasidan av digg.com eller likvärdig.

En webbsida som är tänkt för några hundra besökare/dag ligger normalt på en server ihop med hundratals eller tusentals andra småsajter på ett webbhotell. Det ger ett lågt pris och fungerar utmärkt till vardags. Men knappast en dag när trafiken ökar med tiotusentals besökare. Ett påkostat hotell löser problemet genom att ha överkapacitet och extra servrar att sprida lasten över. Jättarna klarar sig. Men på ett lågprishotell får du vara glad om det blir gracios degradation. Den lösning man bör förvänta sig hos rutinerade proffs. Alltså att servern inte går ner utan bara stryper din trafik till en den nivå som den precis orkar med. Du tappar besökare, men slipper råka ut för att en yrvaken och desperat jourtekniker panikraderar ditt konto för att snabbt bli av med "problemet" som sänker servern.