Skip navigation.
Idéer om idéer

idéparadox: idéer är kreativitet men affärsidéer är reklamslogans?

|

Jag har tänkt på en sak angående idéer. Idéer är inte detsamma som affärsidéer. Och med affärsidéer menar jag de korta kärnfyllda och säljande texterna som snyggt brukar presenteras i årsredovisningar. Ni vet vilka jag menar: â€?vårt företag ska verka för blabla och vi ska sälja blaha med mera och notera att vi ska göra allt med blajblaj osv". Jag tycker det luktar reklamslogans.

En gång i tiden startade alla företag tack vare en bra idé. Det tror jag många företag har glömt. Dessutom har många företag glömt att de kan, och borde, fortsätta jobba med idéer. Att hela tiden finslipa sin verksamhet, att hela tiden förbättra företagen lite grand, att hela tiden ta små kliv mot målet, att engagera anställda, kunder och helt externa människor att ständigt förbättra företaget.

Visst, det är klart företagen sysslar med utveckling, design med mera. Men jag menar idéer kort och gott. Jobbar företagen seriöst med idéer? Jag gjorde en liten lätt undersökning. Affärsidé och idé. Alltså, vad är deras affärsidéer och är de öppna för idéer?

Electrolux - Platen och Munters var det va? Idén var att tillverka ett litet kylskåp. Men deras affärsidé blev väl att tillverka kylskåp så billigt som möjligt och sedan sälja kylskåp så dyrt som möjligt? Jag blev nyfiken - vad är Electrolux affärsidé nu - och gjorde en sökning på â€?affärsidéâ€? på deras hemsida. Jag fick följande resultat: â€?menade du affari?â€?. Gör man en sökning på â€?idéâ€? på deras hemsida får man: â€?menade du id?â€?. Nja tänker jag och orkar faktiskt inte undersöka de spännande förslagen affari respektive id. Deras sökmotor känner alltså inte till orden affärsidé eller idé.

På Electrolux.com hittade jag slutligen deras â€?missionâ€? (är det samma sak som affärside?):

The Electrolux mission is to be the world leader in profitably marketing innovative product and service solutions to real problems, thereby making the personal and professional lives of our customers easier and more enjoyable.

Jag vet inte riktigt jag.
Det där “profitably marketing innovative product and service solutions to real problemsâ€? Det fattar inte jag. Och finns det konkurrenter till Electrolux där ute som koncentrerar sig på â€?unreal problemsâ€?? Och vem kan bena ut â€?profitböeöebly marketing innovative productsâ€? för mig?

Idé då? Inget om idéer vad jag kan hitta.

Vänd på det Electrolux! Tänk om man kunde gå in på Electrolux hemsida, klicka på knappen â€?har du en bra idé?â€? och vips, vara inne i deras system för att ta emot kundsynpunkter. Snacka om att de har många kunder! Vilken potentiell källa att ösa förbättringsförslag ur! Där skulle man mötas av olika spännande idékampanjer, forum för att ge ris eller ros till Electrolux produkter. Man kunde skicka in sina affärsidéer, sina produktidéer, sina patent, sina med mera. Nej nåt sånt hittade jag inte.

Jag surfar vidare till Scania.se. Hittar ingen affärsidé där heller. Kanske det finns nåt på Scania.com? Orkar inte ens kolla. Surfar vidare.

Jag kollar Volvo istället. Här blev det bingo, en riktigt lång harang:

â€?Genom att skapa mervärde för våra kunder skapar vi mervärde för våra ägare. Vi använder vår samlade kunskap för att tillhandahålla transportrelaterade hårda och mjuka produkter med överlägsen kvalitet, säkerhet och omtanke om miljön till krävande kunder i utvalda segment. Vi arbetar med energi, passion och respekt för individen."

Men jag vet inte jag. Jag blir alldeles matt och läser det ett par gånger till för att förstå deras affärsidé. Hur tjänar de pengar egentligen? Vad är mervärde? Vad är hårda produkter? Ok, bilar förstås! Vad är mjuka produkter? Ok jag fattar, bilsäten! Vilka är de krävande kunderna? Är de dom snälla bilägarna som lydigt lämnar in sin bil på service varje år och får betala hutlöst för byte av glödlampor och torkarblad? Jag tycker det är lite luddigt jag. Nej jag personligen hade nog formulerat affärsidén som:

â€?vi bygger världens bästa bilar och säljer dem så dyrt vi kanâ€?

Det är kort och kärnfyllt det. Och det inrymmer allt i deras nuvarande affärsidé om man tänker efter.

Till slut:
Volvo ska få lite cred på idéfronten! De har blanketter att ladda ned som tydligt berättar vad de gör med alla idéer och uppfinningar som skickas in. Det är en nyhet. För några år sedan undersökte jag samma sak. Men då fick jag till svar att de inte vågade ta emot externas idéer. Så jag skickade mina idéer till moderföretaget Ford istället. Men där har de försvunnit i cyberrymden kan jag meddela! Men nåt har alltså hänt på Volvo. Det är glädjande.
Kanske skulle man damma av sina bilidéer och försöka på Volvo igen…