Skip navigation.
Idéer om idéer

"Goga Pompa" - ifrågasättande Science Fiction i bruset.

Tre kapitel av en ny bok utlagda på nätet istället för en bokdisk. Ännu en bok som skapats men inte fått passera en tryckpress. För att det är så enkelt att skriva. Missförstå mig rätt. Det är ett enormt jobb att skriva. Ändå är det enormt mycket enklare att skriva än att få tusen läsare.

Läs provkapitlen

Samma sak på nätet. En websajt kan vem som helst slänga ihop. Men att dra ihop tusen trogna besökare är en vida större uppgift. Och på www.publishyourbook.se möts de båda världarna. Kanske skulle "Goga Pompa"s tre första kapitel få flera läsare om de passerat en tryckpress och legat som gratisprov på en bokhandlares disk. Kanske ännu fler läst om häftet där på disken kostat fem kronor? Då hade i alla fall bokhandlaren talat sig varm om femman landat rakt i den egna fickan.

Men nu ligger den på nätet. Inte promt för att nå ett förlag och publiceras. Men för att www.publishyourbook.se är ett trevande experiment att hitta nya former för böcker att skapas. läsas och hittas. Framförallt hittas. Världen och tekniken förändras. Mp3, CD-brännare och internet har skakat om musikindustrin rejält de senaste tio åren - och det skakar fortfarande.

Likaså har vårt förhållande till musik ändrats. Allt går inte att skylla på mp3, även om det varit en del i processen. Men även utan mp3 hade vi haft en lägre tröskel att "komma in" och skapa musik. Samtidigt som det blivit allt svårare att "komma ut" i stor skala - de stora har blivit allt större trots att mångfalden ökat. Fler gör musik. Ändå kommer färre i stora strålkastaren.

Samma sak sker för böcker. Allt fler kan, vill och har möjlighet att skriva bra litteratur och text. Samtidigt smalnar utbudet. Jan Guillou är stor. Kanske för stor? Plötsligt ska alla matchas mot ett fåtal storsäljare, och den som förr sålde skapligt hamnar idag i skräphögen bara för att eliten blivit skarpare. Samtidigt kommer tekniken mullrande. Dagens elektroniska bokläsare är där mp3-spelarna var i mitten av 90-talet. En småknölig produkt. Dyr, klumpig och begränsad. Något som första vågens entusiaster dreglar över för de ser potentialen. Eller bara vill vara först. Men som majoriteten fnyser åt. Vänta tio år. Sen går "alla" med en e-bok i fickan. Som med digitalkameran. Sakta men säkert tippade det över, och nu är den kemiska kameran "analogkameran" den udda fågeln som butiken tittar lite snett på. "Eh.. vi slutar snart med kemisk film... bara så du vet."

Skrivarna (printrarna) kommer hjälpa till de också. Redan idag är de billiga. Med tiden blir kapacitet, tryckpris och automatbindning en möjlighet. Kanske i hemmet. Men garanterat i butikerna. Print-on-demand i butik blir fullt realistiskt. Och nånstans där uppstår frågan; bryr sig boklådan om ifall texten i boken kommer från internet eller förlaget? Troligen inte. Kunden betalar för att få en tryckt bok. Innehållet blir en separat affär. Kunden kanske rentav hade boken i sin e-läsare, men vill ha den i bokhyllan. Eller vill ge den till mormor.

Nu har bokindustrin inte samma sits som musikindustrin. I bokbranschen har man redan lärt sig att ta olika priser för samma innehåll. Fin inbunden i början. Billig pocket i slutet. Och olika kombinationer på vägen. Marknaden är redan differentierad och flexibel. Omvälvningarna kommer ändå bli stora, men det finns större möjligheter att anpassa sig till nya villkor.

Någonstans där trevar www.publishyourbook.se runt för att hitta en medelväg. En väg där de manus som förtjänar några tusen läsare ska hitta sina läsare. Och en författare som blir refuserad med dagens system ska hitta ett alternativ. Antingen få en "second opinion" och visa att boken visst är värdig att bli utgiven. Eller stanna som en hobby - men en hobby som i alla fall glädjer några läsare i stället för att samla damm någonstans. Sedan hur man får till den visionen är en annan historia. Just nu är PYB - precis som e-bokläsaren - småknölig, klumpig och begränsad. Men det är i alla fall inte dyrt. På internet är det billigt att testa idéer och just därför kan PYB få prova sina vingar i lugn och ro utan sponsorer och riskkapitalister som hänger över axeln med krav på resultat och avkastning. Det kanske drar ner tempot, men det ger åtminstone frihet. Frihet att prova idéer och söka sig fram.