Skip navigation.
Idéer om idéer

Cyborgmolns deltagande i sveriges första Sökmotoroptimeringstävling aka SEO-SM

Ja speciellt bra gick det inte i Jim Westergrens Sökmotoroptimeringstävling. Plats #25 bland c:a 40 deltagare. Fast det var väntat. Jag var inte med för att vinna utan för att lära och för att få lite extra motivation att underhålla och marknadsföra sajten regelbundet.

Det som kan vara intressant är väl vilka begränsningar jag haft och hur hårt det "handikappet" slagit. Utgångsläget har i princip varit:

  • Ingen tid
  • Inga vänner
  • Inga egna sajter
  • Ingen budget
  • Antik internetmoral
Expressn - ljus med datum som brinner ner mot jul.

Bästa länkbete var
expressn
-ljuset som kommer i svensk respektive engelsk variant - notera de subtila skillnaderna mellan dem.

Det blev ingen kioskvältare, men hann i alla fall få några DIGGs och hamnade på diverse sidor. En stor svaghet var nog att länken inte hade någon ankartext. Det verkar inte heller varit så hemskt många som fattade att man kunde klicka på ljuset för att få ett eget. Ingen epidemi direkt. Men nu finns det! Det blir väl dags att ge det en rejäl kick framåt november igen - och se hur det tar fart då.

Expressn candle burning towards XMAS.

Lite mer nyanserat uttryckt blir det:

Ingen tid
Nästan ingen tid att lägga på detta. Jag har ett liv att sköta. Å andra sidan har inte proffsen tid heller, de har betalande kunder att ta hand om.

Inga vänner
Visst har jag vänner. Men jag har inte fikarummet fullt med bloggande kompisar eller en bunt bloggbesökare att be om hjälp.

Inga egna etablerade sajter/bloggar
Svårt att få bra länkar med andra ord. Inga bra egna länkar. Och svårt att byta. Speciellt som länkbytare generellt bara bryr sig om att kolla Google-PR utan att lägga nån energi på att värdera sajtens potential, innehåll eller profil.

Ingen budget
Nåja. Domän och hotell kostar ju. Men inga köpta länkar, tävlingspriser eller reklamplatser. Dels av principskäl. Se det som en mix av IKEA-gnetande, Open Source och det där med "antik internetmoral". Man ska helt enkelt inte ha nån budget. Fast den tanken sitter inte så djupt. Hittar jag bara ett vettigt omvandlingsvärde där jag kan säga vad en besökare är "värd" för mig i pengar så kan jag förstås betala när det ger bra payoff. Men just nu värderar jag inte besökare i pengar - däremot har jag full förståelse för att andra gör det - direkt eller indirekt.

Antik internetmoral
Jo. Det var strängare förr. På 80-talet existerade inte reklam på nätet och den som ens försökte det minsta åkte ut direkt. I början av 90-talet gjorde nån rentav en dundersuccé med en sajt för att matcha musikintressen. Servern blev överlastad och det var bara att stänga eftersom det saknades sponsor. Google-annonser? Vilken Google? Vilken Yahoo? MSN? De körde inte på internet. Det var innan Microsoft insåg att de inte var starka nog att konkurrera ut internet och gjorde en av sina berömda kovändningar.

Nåväl. Till saken. Cyborgmoln hade naturligtvis blivit totalbannat i början av 90-talet, men med dagens mått är profilen försiktig. Länkar får man för att innehållet är bra.

Strategi
Generellt har jag prioriterat mina styrkor, vilket varit skaplig on-site-optimering med rimlig ansträngning (det där med ont om tid som sagt...), någorlunda regelbunden tillväxt/uppdatering av innehåll och länkbeten.

Jag har inte jagat länkbyten aktivt, men jag har accepterat byten med andra tävlande och när bytet varit relevant. Byte med andra tävlande har per definition alltid varit relevant - sajterna handlar ju om tävlingsorden.

Främsta länkkälla har varit de svenska sociala nätverken. Det betyder alltså att jag försökt producera material som får röster. Förmodligen kunde jag varit mera aggressiv både i volym och röstfiske, men jag vill inte riskera mitt rykte i nätverken bara för en ynka sökmotoroptimeringstävling. Vräker jag in dynga kommer den ligga kvar länge och tynga ner trovärdigheten.
Resultatet är i alla fall att de länkar som nått "bra plats" på sociala nätverken har kommit dit genom hederliga röster från "utomstående". Det som varit dåligt eller möjligen uppfattats som "SEO-SPAM" har drunknat i bruset. Som allt annat finns det kvar, men det ger inte så mycket trafik eller länkkraft längst bak i kön.

Bästa länkbete var som sagt det animerade GIF-ljuset (se ovan). Javisst! Det brinner ner lagom till julafton. Det fick också en uppföljare i form av en GIF animation tutorial. som innehåller allt som behövs för att göra ett likadant ljus. Tydligen fyllde min tutorial nåt behov åtminstone. Ingen kioskvältare den heller, men det kommer dagliga Google-träffar från folk som antingen vill lära sig mer om GIF-animering eller om hur man animerar en ljuslåga. Alltid något. Jag har visat vägen. Kanske någon annan med mer konstnärlig talang kan göra ett alldeles fantastiskt ljus också...