Skip navigation.
Idéer om idéer

Avvisningsfrekvens i Google Analytics - vad är det?

Avvisningsfrekvens är andelen surfare som kommit till sajten och inte stannat kvar.

Lite längre uttryckt räknar alltså avvisnings-frekvens-en de surfare som bara laddat en sida och sedan försvunnit igen. De kan ha googlat och kommit till sajten, gått via en länk från en annan sajt eller matat in länken (kanske ett bokmärke rentav). Men sedan har besökaren stängt fönstret - eller följt en länk till en annan sida.

Det betyder alltså att din sajt inte "klibbat fast" besökaren. I hjälpen för Google Analytics antyds rentav att sidan inte var riktigt relevant - eftersom besökaren inte stannade.

Denna sida är ett bra exempel på "hög avvisningsfrekvens". Du söker på avvisningsfrekvens för att få veta vad det betyder. Eller kommer rentav via en länk för att någon tyckt detta var den mest vettiga förklaring de hittat för ordet.

Du kommer hit i alla fall. Sen läser du och får veta det du vill veta. Du är nöjd och allt är bra. Men i Google Analytics statisitik klassas det som "avvisning". Jag lyckades inte sätta foten i dörren och snärja kvar dig. 100% avvisningsfrekvens.

Av detta lär man sig att man bör ta siffran på avvisningsfrekvens med en nypa salt. Det beror helt på sidan, sajtens och dina syften om hög avvisningsfrekvens är bra eller dålig.